Kreativitet i den digitale tidsalder
May 30, 2018, 6 min read
Jeg introducerede denne del af bogen med et stærkt fokus på FOMO. Og med det følger en tilhørende stærk årsag til hvorfor.
Med de digitale fremskridt vi ser i dag bevæger alting sig hurtigere, alt er tilgængeligt på global skala og din hjerne prøver konstant at bearbejde de enorme mængder af information.
Digitale transformationer er et stort samtaleemne og alle virksomheder bliver nødt til at acceptere det digitale som en vigtig del af forretningen. Helt anderledes end for blot 20 år siden.
For 20 år siden stiftede to Ph.D.-studerende fra Stanford University en virksomhed for at forbedre måden vi finder information på Internettet – den virksomhed kaldte de Google. Nokia 6120 blev den bedst sælgende mobiltelefon med features som fire spil, alarm og valutaomregner, og Amazon solgte kun bøger.
Det skaber et sundt perspektiv og fordi teknologien udvikler sig med sådan en hastighed, griber forretningsledere ud efter nye værktøjer for at sikre den fortsatte succes.
Design thinking, agile, co-creation, lean og åben innovation er blot nogle af de værktøjer du finder i den opdaterede værktøjskasse. De understøtter den digitale transformation og det nødvendige fokus på digital.
Men hvordan endte vi her og hvilken rejse har virksomheder haft over de seneste år?
En rejse tilbage i tiden
Lad os rejse tilbage og se på hvordan vi har håndteret innovation og produktudvikling gennem tiden.
Okay, vi har nok ikke behov for at forstå oprindelsen eller hvordan egypterne antageligt var de første til at introducere projektledere i arbejdet med pyramiderne. Lad mig i stedet give dig et hurtigt resumé så du er klar til de udfordringer, som du står overfor i din organisation.
Innovation handler i bund og grund om beslutningstagen. Med en bred vifte af muligheder og et udefinérbart slutresultat, er det meget vigtigt at de beslutninger du træffer er velovervejede, men stadig handlingsorienterede. Men velovervejet betyder ikke langsomt. Velovervejet kan ligeså vel være en solid proces for hurtig beslutningstagen, der giver dig mulighed for at komme videre, eksperimentere og lære.
I dag bliver agile- og lean-principper implementeret i mange af de moderne digitale organisationer og produktteams. Principperne tillader flere iterationer, kortere udviklingscykler og tæt samarbejde med brugerne for at risikominimere. For mig er det meget interessant, men jeg er overrasket over at det først sker nu.
Mange organisationer arbejder stadig med vandfaldsmodellen, SCRUM, PRINCE2 eller hvad der nu findes af andre klassiske projektstyringsframework. Personligt forstår jeg godt behovet for en proces, men jeg er meget overrasket over at forretningsledere stadig læner sig op af processer fra henholdsvis 1970'erne, 1980'erne og 1990'erne. Det agile manifest blev udviklet i slutningen af 90'erne og blev formelt introduceret i 2001.
Det er kun tre år efter Amazon besluttede sig for at sælge andet end bøger og Google blev grundlagt. Tænk på alle de fremskridt teknologien har været igennem siden da. Hvordan kan vi være sikre på at 17 år gamle principper til at udvikle software er det bedste valg til at drive virksomhed i dag? Det tror jeg ikke vi kan.
Det er ikke fordi processerne ikke fungerer, men de er bare ikke udviklet til den digitale tidsalder. De er ikke klar til den kreativitet, som vi har behov for i vores tanke og handling i dag.
Jeg synes virkelig at alle disse principper og processer har bragt gode ting med sig, men når man læser principperne så har vi behov for at reflektere.
''Fungerende software er den primære måde at måle fremdrift på.''
Dette princip fra det agile manifest er jeg ikke enig i. Vi har så mange muligheder for at teste design og løsninger uden at skrive en eneste linie kode. Disse muligheder var ikke til rådighed for 17 år siden. Og netop derfor bliver vi nødt til at udvide vores perspektiv.
Kreativitet i dag
Kreativitet har en meget mere italesat tilstedeværelse i dag end tidligere. World Economic Forum har lavet en liste over de ti vigtigste kompetencer i 2020. Den liste ser sådan her ud:
- Kompleks problemløsning
- Kritisk tænkning
- Kreativitet
- People management
- Koordinering med andre
- Følelsesmæssig intelligens
- Beslutningstagen og vurdering
- Serviceorientering
- Forhandling
- Kognitiv fleksibilitet
Interessant nok er kreativtet nummer tre. Og det er ingen overraskelse, selvom kreativitet er højdespringeren, da den kun var nummer 10 på 2015-listen. Og hvorfor nu det?
Som teknologien udvikler sig og vi har flere og flere muligheder for at forbinde forskellige typer af teknologi og data, så kræver det mere kreativitet at udforske, opdage og producere de bedste løsninger.
Hvis dit job er at skabe et mere produktivt hospitalsvæsen, så skal du navigere gennem enorme mængder af teknologier og endnu større mængder af datamuligheder. Og det skal du gøre, blot for at kunne kortlægge hvor du ser mulige optimeringer, hvordan du forestiller dig dem løst og hvorfor det er vigtigere end alle de andre mulige optimeringer.
Det er ikke en nem opgave.
Det kræver en stor grad af kreativitet, men det kræver også en god evne til at træffe beslutninger og foretage vurderinger – en kompetence, der rangerer som nummer syv.
Disse to kompetencer er meget vigtige at mestre i fællesskab. Kreativitet kan være en jungle hvis ikke den er kontrolleret med en god evne til at træffe beslutninger.
Hvis du leder den digitale innovation i en pensionskasse, hvordan skal du så gå til opgaven uden en kreativ tilgang? Det skal du ikke.
Kreativitet i denne kontekst handler ikke om at hive tusserne frem og tegne noget rigtig fedt. Det handler ikke om at kopiere konkurrentens corporate start-up, som er sat i verden for at skabe alt det kreative og understøtte visionen og forventningerne fra bestyrelsen. Sådan fungerer det ikke.
Kreativitet går meget dybere. Hvis du kopierer hvad de andre virksomheder gør, hvordan skal du så bygge noget helt og aldeles anderledes?
Kreativitet er ikke noget du kan købe og bygge på. Kreativitet er noget du skal udvikle selv.
''No copy''-reglen
Den mest åbenlyse måde at håndtere ethvert problem, konflikt eller udfordring er ved at kigge i rygsækken med erfaringer og finde den løsning, der passer bedst. Åh, det er så dejligt beroligende.
Du ved at det virkede sidste gang, og du ved hvordan du skal bruge det. Det er sikkert og det er nemmere at overbevise om, at det er det rigtige at gøre, fordi du kan bakke det op med tidligere resultater.
Gaaab, hvor lyder det også kedeligt.
Undskyld mig. Jeg ved at det virker når man løser trivielle opgaver, men hvis du vil lave radikal innovation , så lyder det som om du lige har kastet din kreativitet over bord til fordel for at løse problemet på en måde som det er løst før. Er det virkelig dét du vil?
Eller vil du meget hellere starte på en frisk og løse problemet på en kreativ måde, der ikke er set før? En måde hvorpå du muligvis skaber en game changer i din branche?
Hvis det er dit formål og hvis det er hvad du vil, så skal du måske stoppe med at kopiere tidligere løsninger og måske skal du begynde at rykke dig selv uden for den komfortzone, som du lige nu holder din kreativitet som gidsel i.
Sagen er – når du virkelig har brug for kreativitet, står du overfor et valg. Et valg mellem komfort og det kendte territorium og det ukendte dybe vand. Hvis du bliver i dit komfortable territorium, ender du formentlig ikke med den kreative løsning, som du egentlig havde håbet på.
Kreativitet lever i det uvisse – hvis du tror noget andet, så tjek lige om du ikke bare lyver for dig selv.
Kreativitetens dybe vand
Plask! Velkommen i vandet. Jeg antager at du gerne vil hoppe i, ellers læste du nok ikke med længere. Og ved du hvad? Jeg er simpelthen så glad for, at du stadig er her, for verden har brug for flere mennesker som dig.
Måske har du ikke modet til at tage springet ud på det dybe, dybe vand lige nu. Men det faktum, at du er nysgerrig er et tegn på, at du arbejder med dit mod og at du en dag vil tage springet.
Så hvordan er det her? Det er selvfølgelig ubehageligt som jeg sagde, og hvis du ikke har nogen idé om hvad du skal gøre, hvor du skal hen eller hvem du skal rådføre dig med, så er det fuldstændig normalt. Du skal bare være opmærksom på, at alle respekterer dig for din beslutning og vil gøre hvad de kan for at hjælpe dig.
Og hvorfor så det? Jamen, mennesker tiltrækkes af tro. Det er derfor Elon Musk er så populær. Hans ambitioner er næsten utrolige, men fordi han er har en så stålsat tro, inspirerer han og får sine medarbejdere og kunder til at tro.
Hans mod er bredt respekteret, og det kan ikke bestrides. Selvom du måske kan opfattes som for modig i nogle situationer, så vil du uden tvivl høste en masse respekt.
Med kreativitet og nysgerrighed som en topprioritet er du godt på vej til at folde din indre idédræber ud. Desuden bør det være rimelig nemt at håndtere din FOMO, men som virksomhedsleder skal du vide hvornår du skal sige ja og hvornår du skal sige nej.
Så hold vejret, og lad os dykke videre ind i den ubehagelige øvelse at stille de dumme spørgsmål.