Idédræberen

Sådan undgår du at spilde tid og ressourcer på de forkerte idéer

Som det rationelle mennesker jeg er, ender jeg ofte i diskussioner med både familie og venner. Diskussioner hvor jeg er overrasket – næsten irriteret – over, at ingen stiller de åbenlyse spørgsmål

Indrømmet, jeg er måske lidt af en "challenger" og jeg ved at de svære spørgsmål ofte ender i moralske, komplekse og dybere diskussioner. Men nogle gange har jeg svært ved at forstå hvordan man kan træffe beslutninger uden at stille disse spørgsmål og uden at udfordre måden vi gør ting på.

I mit rationale sind leder jeg stadig efter svar på hvorfor forsikring og pension er noget jeg virkelig har brug for. Eller hvorfor jeg skal være i en fagforening. Jeg har også svært ved at forstå hvordan store virksomheder kan lave produkter, der er skudt så meget forbi målet, at de bliver dræbt kort tid efter lanceringen.

Jeg forstår til gengæld godt hvorfor vi ender som fagforeningsmedlem med forsikring og pension. Jeg forstår også hvorfor de fejlslagne produkter bliver lavet. Jeg forstår bare ikke hvordan beslutninger bliver truffet uden at blive udfordret undervejs. Hvorfor ingen spørger hvad forsikringer reelt set betyder for dem og hvorfor ingen spørger dem selv om de måske er bedre egnet til at håndtere deres penge end en pensionskasse.

Ok, jeg kan selvfølgelig sagtens se modargumenterne; "det er nemmere" og "så behøver jeg ikke bekymre mig om det". Jeg forstår dem helt bestemt og jeg respekterer også de synspunkter, men ofte når jeg spørger ind til folks forsikringer, så har de faktisk ikke stillet sig selv de førnævnte spørgsmål. De gør bare hvad alle andre gør.

Faktisk så er mine forældre, som jeg virkelig elsker og som virkelig vil mig det bedste, bekymrede over at jeg ikke har købt ind på idéen om forsikringer. Men jeg har ingen børn endnu, og så længe jeg "kun" er ansvarlig for mig selv, så kan jeg ikke se hvorfor.

Jeg spurgte mine forældre hvor mange penge de har brugt på forsikringer de sidste 40 år. Og jeg spurgte hvor mange gang de har fået udbetalt en forsikringssum. Halvvejs gennem regnestykket begyndte de at grine, rullede med øjnene og bad mig om at stoppe.

Det var så tydeligt at de har "spildt" en masse penge på forsikringer. Og ja, det har helt sikkert købt dem færre bekymringer og et friere liv, noget som kan være uvurdérligt og som måske er den bedste beslutning i deres liv. Men i enhver anden beslutning til en værdi af to til tre års løn, ville vi nok spørge os selv om det faktisk er det værd.

Historien er et godt eksempel på hvordan de fleste tænker og arbejder. Hvis vi følger best practice og gør som majoriteten, så gør vi sikkert heller ikke noget forkert eller i det mindste er vi ikke alene om det.

Jeg tror i høj grad på at sådan et mindset vil fremhæve dig – fremhæve dig som en efterfølger, ikke en leder. Hvis du vil gøre en forskel, skabe forandringer og bidrage til at gøre verden til et bedre sted, så skal du reflektere over din måde at tænke på, reflektere over din måde at agere på og reflektere over din måde at kommunikere på.

Hvorfor var der ingen som udfordrede beslutningstagerne da de var i gang med at lave nogle lorteprodukter? Hvorfor udfordrede beslutningstageren ikke sig selv og hvorfor var der ingen, som rakte hånden op for at spørge om det var det rigtige produkt de byggede? Det er dét jeg har svært ved at forstå. Hvordan en hel organisation kan være så skræmte, at ingen tør stille de rigtige spørgsmål.

Jeg har en idé om hvorfor og det er derfor jeg skriver denne bog. Jeg vil have folk til at engagere sig, være nysgerrige, stille spørgsmål, stå ved deres overbevisninger og jeg vil have alle til at skabe bedre produkter, services og skabe bedre oplevelser.

Uanset om du er iværksætter, virksomhedsleder, mellemleder eller blot en nysgerrig sjæl, så vil du lære hvordan du kan gøre dig selv mere relevant, hvordan du kan agere ansvarligt, hvordan du bliver bedre til at lære, hvordan du træffer hurtigere og bedre beslutninger og hvordan du kommer fra simple idéer til betydningsfuld innovation i den digitale tidsalder.

Men hvad er "idédræberen" for noget? Det virker som en stor kontrast til snakken om innovation og iværksætteri. Ja, det er det også, men lad mig lige forklare engang.

Du har helt sikkert en negativ opfattelse af "idédræberen". Du forestiller dig sikkert en ældre man i et slidt jakkesæt og det kedeligste af alle slips. Måske kan du endda lugte hans dårlige ånde og du kan helt sikkert høre hans monotone men sikre stemme, der siger "nej". Han er dit værste mareridt og han er den kedelige, der dræber al innovation eller slynger facts ud, der river tilsyneladende gode idéer fra hinanden.

Det er slut nu!

Den type mennesker fortjener ikke en plads i ordbogen. Så lad os omformulere betydningen af "idédræberen" – lad os gøre det til en positiv ting.

I denne bog vil jeg præsentere dig for en ny definition af idédræberen. Jeg vil beskrive hvordan du, ved at blive en idédræber, kan fokusere på de rigtige idéer og undgå¨at spilde tid og ressourcer på de forkerte idéer.

Som du sikkert har gættet allerede, så kan jeg godt lide at gøre tingene lidt anderledes og denne bog er selvfølgelig ingen undtagelse.Kapitlerne bliver udgivet når de er skrevet, de er sikkert fyldt med stavefejl og grammatikken er garanteret horribel.

Det kalder jeg, at eksperimentere. Hvorfor skulle jeg skrive en hel bog hvis der ikke er nogle, der gider læse den?

Det er faktisk et karaktértræk ved idédræberen; eksperimentér, lær, dræb, refokusér.

Jeg vil dog gøre mit absolut bedste for at skabe en fantastisk læseoplevelse for dig. Selvom jeg har opridset indholdet her, så kan det meget vel ændres undervejs. Det betyder også at din feedback og dine forslag er meget velkomne på sn@esenne.dk.

Jeg håber at du nyder at læse bogen, men mest af alt håber jeg at du vil føle dig inspireret, håbefuld og ivrig efter at komme igang.

Indtil da kan du vænne dig til tanken om at blive en idédræber.

De bedste hilsner,

Søren Nielsen
København, Maj 2018

Forsæt med at læse